ARoS Triennial 2017

ARoS Triennial 2017

ARoS Triennalen The Garden - End of Times, Beginning of Times fandt sted i 2017.

Med titlen THE GARDEN – End of Times, Beginning of Time fokuserede den første udgave af ARoS-triennalen på afbildninger af naturen op gennem historien. Der blev vist værker af en række internationalt anerkendte billedkunstnere så vel som af unge talenter og ikke mindre end 15 større installationer - herunder en række nye bestillingsværker af kunstnere som Fujiko Nakaya, Simon Starling, Cyprien Gaillard, Doug Aitken, Alicja Kwade og Superflex. 

Højdepunkter

Blandt højdepunkterne var et nyt stedsspecifikt værk af Katarina Grosse og Concave Room for Bees (Konkavt rum til bier), et hovedværk af Meg Webster, som blev opbygget med frugtbart jord, græs, blomster og krydderurter. Rune Bosses storstilede installation Tempus circularis Fagus sylvatica (Bøgen Fagus sylvaticas’ livscyklus) dokumenterede de forskellige stadier i træets livscyklus og producerer et samlet billede af en tidscyklus. 

Rirkrit Tiravanija & Nikolaus Hirsch og Michel Müllers installation Do We Dream Under the Same Sky handlede om idéen om et kunstnerisk utopia og fremlagde en økologisk og bæredygtig model for fremtidens kunstneriske praksis. Bjarke Ingels Group (BIG) præsenterede SKUM, en pavillon udformet som skyformationer lavet af oppusteligt materiale. Elmgreen & Dragset præsenterede Cruising Pavilion, en parkpavillon fokuserede på forholdet mellem byliv og naturens rum.

På ARoS, i byrummet og langs kysten

Triennalen blev bygget op af tre dele: The Past (på ARoS), som undersøgte landskabet og menneskets forhold til naturen set fra et kunstnerisk og idéhistorisk perspektiv; The Present (i byrummet) så på naturen i en moderne bymæssig kontekst og endelig The Future (langs kysten), som udforskede den kunstneriske reaktion på miljømæssige forandringer.

 

Meg Webster, Solar Grow Room, Aros, 2017.

Olafur Eliasson, Beauty, Installation, ARoS

The Past bød på værker af Claude Lorrain, Nicolas Poussin, Franz Rösel Von Rosenhof, Richard Wilson, John Constable, Nicolai Abraham Abildgaard, J.C. Dahl, Edvard Munch, Vilhelm Hammershøi, Nikolai Astrup, Emil Nolde, Henri-Edmond Cross, Karl Schmidt-Rottluff, Max Pechstein, Max Liebermann, Richard Mortensen, Asger Jorn, Yinka Shonibare, Thomas Struth, Agnes Denes, Per Kristian Nygård, Helen Mayer Harrison og Newton Haarison, Damien Ortega, Meg Webster, Pamela Rosenkrantz, Diana Thater, Mark Dion samt Joan Jonas.

The Present præsenterede værker af Cyprien Gaillard, Oscar Lhermitte, Elmgreen & Dragset, Ismar Cirkinagic og Fujiko Nakaya.

The Future viste værker af Doug Aitken, Bjarke Ingels Group (BIG), Hans Rosenstrøm, Katharina Grosse, Rirkrit Tiravanija & Nikolaus Hirsch and Michel Müller, Tue Greenfort, Anssi Pulkkinen og Taneli Rautiainen, Simon Starling, Max Hooper Schneider, Alicja Kwade, Henrik Menné, Pia Sirén, Rune Bosse, EB ITSO, Meg Webster og Superflex.

Det kuratoriske team fra ARoS bestod af Erlend G. Høyersten, stiftende direktør for triennalen; Lise Pennington, overinspektør; Jakob Vengberg Sevel, kurator; Marie Nipper, ekstern kurator; Anne Mette Thomsen, udstillingskoordinator; og Ellen Drude Skeel Langvold, udstillingskoordinator.